en-UShr-HR
Traži
6. lipnja 2020. ..:: Projekti » Projekti u tijeku » Mikrobiom i fermentirana hrana ::..   Prijava
Projekt Škole za medicinske sestre Mlinarska:  „Mikrobiom i fermentirana hrana"  Projekt Škole za medicinske sestre Mlinarska: „Mikrobiom i fermentirana hrana" Minimiziraj

 
Mikrobiom i fermentirana hrana
 
Projekt Škole za medicinske sestre Mlinarska, Zagreb
 

    ŠKOLE SURADNICE:  1. Škola za medicinske sestre Mlinarska, Zagreb
2. Škola za medicinske sestre Vrapče, Zagreb
3. Medicinska škola Varaždin, Varaždin
4. Zubotehnička škola Beograd
5. Medicinska škola Beograd
 
Datum prijave:  31. svibnja 2019.
 
VODITELJI PROJEKTA:  1. Đurđica Stanešić (dstanesic1@gmail.com), Škola za medicinske sestre Mlinarska, Zagreb
2. Aleksandra Vidoša
(aleksandra.vidosa@gmail.com)
, Škola za medicinske sestre Vrapče, Zagreb
3. Nataša Vuković
(natvuk@gmail.com),
Medicinska škola Varaždin, Varaždin
4. Ana Gajić
(anagajic62@yahoo.com),
Zubotehnička škola Beograd
5. Iljana Rakić (iljanarakic@yahoo.com), Medicinska škola Beograd

 
Koordinatori 1. Natalija Šnidarić (natalija.snidaric@skole.hr), Škola za medicinske sestre Mlinarska, Zagreb
2. Zlatica Šimunović
(zlatica.simunovic@skole.hr),
Škola za medicinske sestre Vrapče, Zagreb
3. Nataša Vuković
(natvuk@gmail.com),
Medicinska škola Varaždin, Varaždin
4. Maja Vračar
(vracarmaja@yahoo.com),
Zubotehnička škola Beograd
5. Iljana Rakić (iljanarakic@yahoo.com), Medicinska škola Beograd
 
Nositelj Škola za medicinske sestre Mlinarska, Zagreb
 
UČENICI
 
 1. Nikolina Ban
 2. Tihomir Crnjac
 3. Marko Penić
 4. Karla Anić
 5. Margareta Bakonji
 6. Matea Hranić
 7. Iva Lovrinović
 8. Helena Kostić
 9. Matea Melović
10. Milena Biljić
, Medicinska škola Beograd
11. Nevena Cvejić
, Medicinska škola Beograd
 
Ciljna skupina
 
Učenici srednjih škola, od 1. do 5. razreda
 
Ciljevi projekta: 
 

Istražiti:
  a.) Što je mirobiom u užem i širem smislu
  b.) Koji mikrorganizmi čine crijevni mirobiom i koje su njihove osobine
  c.) Što je to propusnost crijeva (leaking gut)
  d.) Kako je mirobiom povezan sa imunološkim i drugim sustavima u našem tijelu
  e.) Kako probiotici i prebiotici utječu na sastav mirobioma
  f.) Koje su metode fermentacije hrane korištene u prošlosti a koje danas
  g.) Kako fermentirana hrana utječe na crijevnu biološku raznolikost i ravnotežu
  h.) Postoji li povezanost fermentiranih napitaka i mikrobioma
  i.) Koriste li se probiotici i/ili prebiotici u kozmetici
Istražiti koliko učenici znaju o utjecaju mikrobioma na zdravlje
Naučiti metode fermentacije hrane i izrade fermentiranih napitaka
Razvijati timski rad, učiti kroz zabavu, koristiti IT tehnologije.
Provoditi vršnjačku edukaciju.
 

Zadaci: 
 
Proučiti literaturu i znanstvene članke o mikrobiomu
Provesti anketu i istražiti što učenici 4. razreda znaju o mikrobiomu
Posjetiti nutricionistički centar u KBC Zagreb i intervjuirati nutricionista o fermentiranoj hrani i mirobiomu.
Osmisliti i realizirati radionicu fermentiranja hrane i napitaka
Provest edukaciju (radionice ili predavanja) učenika 4. razreda o fermentiranoj hrani i mirobiomu.
Razvijati komunikacijske i socijalne vještine učenika
Razvijati timski rad.
 
Suradnici Dubravka Gabrić, dipl.ing. kemije. 
 
Mjesto provedbe Zagreb: Škola za medicinske sestre Mlinarska, Škola za medicinske sestre Vrapče, KBC nutricionistički centar Varaždin, Medicinska škola Varaždin

 
Vrijeme trajanja (faze) Lipanj 2019.-veljača 2020.
Izrada okvirnog plana i prijave projekta – svibanj 2019.
Pregled literature i podjela zadataka između škola u suradnji-lipanj 2019.

Rad na projektu
1.FAZA:
- Podjela zadatak između škola sudionica, pregled literature: videokonferencija
- Odlazak u knjižnicu Škole narodnog zdravlja dr. Andrija Štampar
- Posjet nutricionističkom centru KBC-a Zagreb, intervju s nutricionistom
- Prva razmjena učenika–rujan 2019.
2.FAZA:
- Osmišljavanje ankete, anketiranje učenika
- Osmišljavanje radionica fermentiranja hrane i napitaka i /ili /predavanja za učenike.
- Druga razmjena s radionicom - prosinac 2019. ili siječanj 2020.
3.FAZA:
- Izrada pamtilica ili brošura o mikrobiomu i fermentiranoj hrani
4.FAZA:
- Završne aktivnosti: povezivanje segmenata projekta, dogovor o načinu prezentiranja
projekta i izrada prezentacije projekta-veljača 2020..
 
Očekivani rezultati Ostvarenje ciljeva projekta.
 
Čimbenici rizika:

Nemogućnost razmjene učenika zbog financija.


    
Sinopsis projekta „Mikrobiom i fermentirana hrana"  Sinopsis projekta „Mikrobiom i fermentirana hrana" Minimiziraj

   Humani mikrobiom čine skupine mikroba koje žive u/na čovjekovu organizmu. Uključuje bakterije, gljivice i arhebakterije. U našem tijelu ima oko sto trilijuna mikroorganizama što je 10 x više mikrobnih stanica nego ljudskih. Ukupna količina gena mikrobioma je 100 do 150 puta veća od količine gena u svim stanicama ljudskog tijela i svatko od nas na sebi i u sebi nosi 1,5-2 kg mikroorganizama.
   Pod pojmom mikrobiom obično se misli na sve miroorganizme koji nastanjuju naša crijeva iako su mikroorganizmi raspoređeni posvuda pa govorimo o mikrobiomu nosa, mikrobiomu oka, mikrobiomu uha, mikrobiomu pazuha, mikrobiomu vagine i mikrobiomu crijeva.
   Zdrav i snažan mikrobiom je temelj za učinkoviti obrambeni (imunološki) sustav, za dovoljno stvaranje (sintezu) neurotransmitora te su mnoga psihološka stanja, mentalne funkcije i hormonska ravnoteža pod njegovim utjecajem,. Zdrav i snažan mikrobiom pruža nam hranjive tvari koje proizvode neki mikroorganizmi (vitamine A, B1, B2, B3, B6, B12, K, biotin) te bolje iskorištavanje naše hrane (jer mikrobi pretprobavljaju neke sastojke hrane koje su nama naporne za probavljanje ili nedostupne za iskorištenje u neprerađenom obliku). Neki spojevi koje stvaraju bakterije, kao npr. butirati, utječu na zdravlje i funkcionalnost stijenke naših crijeva. Sve to omogućuje korištenje mikrobioma kao mehanizma za postizanje boljeg zdravlja, izlječenja nekih stanja te za značajno smanjivanje tegoba pri mnogim kroničnim bolestima. Fermentirana hrana utječe na biološku raznolikost i ravnotežu mikrobioma što nam daje mogućnost utjecati na mikrobiom crijeva.

CILJ PROJEKTA:
Istražiti povezanost sastava mikrobioma i konzumacije fermentirane hrane. Održati radionice fermentiranja hrane i izrade kozmetike koja utječe na mikrobiom kože.
Educirati vršnjake o poveznosti konzumacije fermentirane hrane i zdravlja.

ETAPE PROJEKTA:
1. ETAPA:
- Podjela zadataka između škola sudionica, pregled literature, prikupljanje i razmjena znanja: videokonferencija
- Odlazak u knjižnicu Škole narodnog zdravlja dr. Andrija Štampar
- Posjet nutricionističkom centru KBC-a Zagreb, intervju s nutricionistom
- Prva razmjena učenika – rujan 2019.: prikaz prikupljenih znanja i planiranje daljnjeg rada na projektu
2.ETAPA:
- Analiza rada tijekom prve etape
- Osmišljavanje ankete, on-line anketiranje učenika 4. razreda o mikrobiomu i metodama fermentacije hrane
- Posjet ljekarni u kojoj se proizvodi kozmetika i predavanju Dubravke Gabrić, dip. ing. kemije koja osmišljava kozmetičke formulacije
- Osmišljavanje radionica fermentiranja hrane i napitaka, izrade kozmetike koja utječe na mikrobiom kože i /ili predavanja za učenike.
- Druga razmjena s radionicom - prosinac 2019. ili siječanj 2020.: planiranje daljnjih aktivnosti na projektu
3.ETAPA:
- Istraživanje o metodama fermentacije hrane u prošlosti i fermentaciji hrane u drugim kulturama
- Istraživanje o poznatim osobama koje koriste fermentirane proizvode te znimljivostima povezanim s fermentacijom
- Izrada pamtilica ili brošura o mikrobiomu i fermentiranoj hrani
4.ETAPA:
- Završne aktivnosti: povezivanje segmenata projekta, dogovor o načinu prezentiranja projekta na smotri
- Osmišljavanje Kahoot kviza za smotru.
- Izrada prezentacije projekta - veljača 2020.
- Treća razmjena učenika: priprema za 13. Smotru, veljača 2019.


    
Šesta razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ (26. - 27. veljače 2020.)  Šesta razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ (26. - 27. veljače 2020.) Minimiziraj

 
Šesta razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“
(26. do 27. veljače 2020.)

 
     Šesta razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ održala se u Beogradu od 26. do 27. veljače 2020. godine.

   U razmjeni su sudjelovali učenici Škole za medicinske sestre Vrapće, Zagreb Karla Anić i Margareta Bakonji s mentoricom Aleksandrom Vidoša, učenice Medicinske škole Varaždin Matea Hranić i Iva Lovrinović s mentoricom Natašom Vuković; učenice Medicinske škole Beograd Milena Biljić i Nevena Cvejić s mentoricom Iljanom Rakić; učenici Škole za medicinske sestre, Mlinarska Zagreb Nikolina Ban, Tihomir Crnjac i Marko Penić s mentoricom Đurđicom Stanešić i učenici Zubotehničke škole Beograd Helena Kostić i Matea Melović s mentoricom Anom Gajić.
   U razmjeni sudjelovali su i učenici Ivan Matković i Antonio Vrbančić s nastavnicama Dijanom Didak i Biserkom Marinčević iz Zdravstvenog učilišta Zagreb koji su kroz project E-medica razvili suradnju sa školama iz projekta „Mikrobiom i fermentirana hrana“.

   Prvog dana razmjene posjetili smo Zubotehničku školu Beograd. Dan je bio ispunjen aktivnostima: razgled škole, upoznavanje sa smjerovima za koje se učenici obrazuju, posjet nastavi u zubotehničkim kabinetima. Prisustvovali smo predavanju i radionici zdrave hrane uz stručno vođenje Marije Volk. Nastavljen je rad na projektu: svaka škola prikazala je prikupljene podatke i provedene aktivnosti u projektu. Učenici su nastavili rad na igrokazu kojim ćemo prikazati naš project na smotri. U popodnevnim satima nastavili smo neformalno druženje i razgledali Beograd.

   Drugoga dana razmjene posjetili smo Medicinsku školu Beograd. Obišli smo školu,upoznali nastavne profile i prisustvovali nastavi. Usporedili smo način školovanja u našoj školi sa školovanjem za ginekološko akušersku sestru, pedijatrijsku sestru, medicinsku sestru odgajatelja i zdravstvenog njegovatelja koje provodi Medicinska škola Beograd. Prikazali su nam podršku i stručni rad sa slijepim i slabovidnim učenicima. Nastavili smo rad na scenariju za prikaz projekta i podijelili sve zadatke za smotru.
    Razmjena je protekla u odličnoj atmosferi i trajala prekratko.
 

 

 
 

   


    
Četvrta razmjena učenika u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ (28. studenoga 2019.)  Četvrta razmjena učenika u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ (28. studenoga 2019.) Minimiziraj

 
Četvrta razmjena učenika koji sudjeluju u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“
(28. studenoga 2019.)



   Četvrta razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ održana je u četvrtak 28. studenoga 2019. godine.
   U razmjeni su sudjelovali učenici Škole za Medicinske sestre Mlinarska, Zagreb Nikolina Ban i Tihomir Crnjac, učenice Škole za medicinske sestre Vrapče, Zagreb Margareta Bakonji i Karla Anić i mentorice Aleksandra Vidoša i Đurđica Stanešić.
Aktivnost koju smo proveli na četvrtoj razmjeni je radionica fermentirane hrane u prostorima Škole za medicinske sestre Mlinarska, Zagreb
.

  Radionicu su vodile Ana i Morana, a na radionici su prisustvovali učenici koji sudjeluju na projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“, mentorice i profesori škole. Na početku radionice su se najprije predstavile voditeljice, zatim ostali sudionici radionice uz kratki opis motiva zašto su došli na radionicu.
 
  Nakon toga smo imali uvod u koncept pravilne prehrane. Voditeljica Morana je pričala o načelima pravilne prehrane, govorila je o ogranskim namirnicama i cjelovitosti namirnica. Istaknula je važnost kako obrađene namirnice loše utječu na naš mikrobiom. U našoj prehrani trebale bi biti zastupljene sezonske namirnice, raznolikost namirnica i svaki pojedinac bi trebao imati individualan pristup. Svaki obrok bi trebao imati dobar odnos hranjivih sastojaka.
 
  Nakon kratkog uvoda, Ana nam je pričala općenito o mikrobiomu, važnosti i funkciji mikrobioma. Rekla je da različite namirnice mogu različito utjecati na mikrobiom što može i rezultirati pojavu propusnosti crijeva. Voditeljice su pričale o različitim receptima i fermentaciji općenito. Spomenule su da fermentacija ima jako puno dobrobiti. Prikazale su nam izradu kratko kiseljenog svjetlog i crvenog kupusa i tehniku suhog soljenja. Izradile su i fermentirani sir od sjemenki suncokreta i svježi sir od sjemenki suncokreta. Voditeljica Morana nam je prikazala izradu kimchija, odnosno tradicionalnog koreanskog fermentiranog povrća.
   Za desert smo imali priliku vidjeti izradu kreme od indijskih oraščića. Nakon izrade slijedio je najljepši dio, a to je proba tih svih prekrasnih jela. Degustirali smo kratko kiseljeni kupus, kimchi, fermentirani i svježi sir od suncokretovih sjemenki i kremu od indijskih oraščića. Degustatori su bili jako oduševljeni i zadivljeni hranom kojom su nas poslužile voditeljice. Hrana je bila osvježavajuća i zanimljivog okusa.

 
 Kao sudionici projekta smatramo da je radionica bila jako bitna zato što smo upravo mi ti koji će prenositi znanje na druge učenike. Voditeljice su nam pomogle u tome i vrlo smo im zahvalni.
   Bilo je to jedno divno iskustvo.


    
Treća razmjena učenika u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ (27. studenoga 2019.)  Treća razmjena učenika u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ (27. studenoga 2019.) Minimiziraj

 
Treća razmjena učenika u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“
(27. studenoga 2019.)



   Treća razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ održana je u četvrtak 27. studenog 2019. godine kada su Školu narodnog zdravlja dr. Andrija Štampar i knjižnicu „Andrija Štampar“ u Zagrebu posjetili učenici i voditelji Škole za medicinske sestre Mlinarska Zagreb i Škole za medicinske sestre Vrapče Zagreb.

   U razmjeni su sudjelovali Margareta, Tihomir i Nikolina zajedno s mentoricama Aleksandrom Vidoša i Đurđicom Stanešić.
   Kroz knjižnicu „Andrija Štampar “provela nas je voditeljica knjižnice Lovela Machala Poplašen, prof.dipl.knjiž.
   Knjižnica je otvorena za sve korisnike bez obzira na njihov status. Knjižnica obavlja i funkciju knjižnice Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Prostor knjižnice sastoji se od kompjutorske čitaonice s 20 računala te dvije studentske učionice od koje je jedna namijenjena za grupni seminarski rad s mogućnošću uporabe dodatnih računala. Knjižnica je povezana u integrirani sustav Aleph kojim se koristi većina fakultetskih knjižnica Sveučilišta u Zagrebu. Preko sustava Aleph odvija se knjižnično poslovanje knjižnice, a sustav omogućuje i pristup mrežnom katalogu knjižnice. Korisnici imaju mogućnost uporabe računala u knjižnici preko čijih je IP adresa osiguran pristup svim relevantnim bazama podataka i časopisima iz područja biomedicine i zdravstva koje financira Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta. Bazama je omogućen pristup i preko AAI@EduHr identiteta. Voditeljica nam je preko PubMeda pokazala kako možemo doći do interesantnih, točnih podataka. Objasnila nam je korake po kojima se trebamo služiti PubMed-om. Pretražili smo baze podataka o mikrobiomu i pronašli znanstvene radove o povezanosti mikrobioma i zdravlja.
   Zahvalni smo voditeljici knjižnice na odvojenom vremenu za nas i naš projekt. Shvatili smo kako funkcionira PubMed i preko toga ćemo dalje istraživati za projket. Radujemo se novim saznanjima i informacijama.


    
Druga razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ (26. rujna 2019.)  Druga razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ (26. rujna 2019.) Minimiziraj

Druga razmjena (video-konferencija) u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“
(26. rujna 2019.)


 
 
 
   Druga razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ održana je u četvrtak, 26. rujna 2019. godine putem video konferencije Skypeom.
    U razmjeni su sudjelovali učenici Škole za Medicinske sestre Mlinarska Marko Perić, Nikolina Ban i Tihomir Crnjac, učenice Škole za medicinske sestre Vrapče Margareta Bakonji, učenice Medicinske škole Varaždin Matea Hranić i Iva Lovrinović i mentorice Nataša Vuković, Aleksandra Vidoša i Đurđica Stanešić.

    Učenici i mentori su videokonferencijski prošli po cijelom planu i programu izrade projekta „Mikrobiom i fermentirana hrana“. Način izrade i redoslijed plana i programa je usvojen.
   Sudionici su se upoznali s svim zadacima za uspješnu realizaciju projekta, tako da su zadaci Medicinske škole Varaždin bili definirati što je probiotik, prebiotik, a što mikrobiom i kako su međusobno povezani. Opisati mikrobiom općenito, a detaljnije opisati mikrobiom crijeva.
 

 

 

   Zadatak Škole za medicinske sestre Mlinarska bio je istražiti što je propusnost crijeva (leaking gut), dok je zadatak Škole za medicinske sestre Vrapče bio istražiti povezanost mikrobioma i zdravlja općenito te mikrobioma i bolesti.
   Razmijenili su nova znanja o mikrobiomu, fermentiranoj hrani i pojmovima vezanima uz projekt. Razgovarali su o provođenju anketa i načinu na koji bi mogli prezentirati projekt.
   Sklopljeno je dobro prijateljstvo i smatramo da ćemo odlično funkcionirati u daljnjem radu na projektu. Veselimo se novim i zanimljivim informacijama koje ćemo pripremiti jedni za druge na idućoj razmjeni.
 
   Na kraju videokonferencije dogovorili smo daljnje korake u projektu i pripremu za sljedeću razmjenu.


    
Prva razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“  Prva razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ Minimiziraj


Prva razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ u Zagrebu
(19. rujna 2019.)

 

   Prva razmjena u projektu „Mikrobiom i fermentirana hrana“ održana je u četvrtak 19. rujna 2019. godine.
    U razmjeni su sudjelovali učenici Škole za Medicinske sestre Mlinarska Marko Perić, Nikolina Ban i Tihomir Crnjac, učenice Škole za medicinske sestre Vrapče Margareta Bakonji i Karla Anić i mentorice Aleksandra Vidoša i Đurđica Stanešić.

 

     Učenici i mentori posjetili su Dijetetičko savjetovalište u Kliničko bolničkom centru Zagreb gdje nas je dočekala Eva Pavić,univ.spec.dipl.ing., sveučilišna specijalistica kvalitete i sigurnosti hrane i voditeljica Službe za prehranu i dijetetiku KBC-a Zagreb.
   Voditeljica službe za prehranu upoznala nas je s radom dijetetičkog savjetovališta, organizacijom prehrane u KBC Zagreb u kojem se dnevno priprema preko 5.ooo obroka na četri lokacije. Na KBC-u Zagreb liječe se i bolesnici oboljeli od rijetkih metaboličkih bolesti kao što je fenilketonurija i provodi se edukacija bolesnika i njihovih obitelji u dijetetičkom savjetovalištu.
   Zatim je usljedio razgovor i predavanje o mikrobiomu, mikroorganizmima koji čine 1.2 kg mikrobioma u crijevima, povezanosti prehrane i mirobioma, mikrobioma i mozga, povezanosti pretilosti i mirobioma te povezanosti mikrobioma i dijabetesa.
Proširili smo znanje o probioticima, prebioticima i simbioticima i probiotičkim namirnicama kao što su kefir, jogurt i kiseli kupus.    Upoznali smo bliskoistočni sir od jogurta Labneh. Naučili smo razlikovati prehrambene i zdravstvene informacije o namirnicama.
   Naučili smo kako razlikovati vjerodostojna istraživanja u dijetetici i kako se razvijaju eksperimentalni postupci kao što je transplantacija fekalnih bakterija zdravog donora u primatelja putem klizme.
   Nakon posjeta dijetetičkom savjetovalištu dogovorili smo daljnje korake u projektu i priremu za sljedeću razmjenu
.




    
 Zahvaljujemo na potpori projektu „E-medica": Minimiziraj

  
© 2020 e-medica. Podržano od CARNet (www.carnet.hr) i CITUS d.o.o. (www.citus.hr)   Uvjeti uporabe  Izjava o privatnosti
DotNetNuke® is copyright 2002-2020 by DotNetNuke Corporation